Regulamin Cmentarza Parafialnego

 

Regulamin Cmentarza Parafialnego

 

Cmentarz jest świętym miejscem grzebania i spoczynku osób zmarłych oraz modlitwy. Jest również miejscem zadumy nad sensem i celem ostatecznym życia człowieka. Wierni, których Bóg powołał do siebie oczekują tutaj na dzień Sądu Ostatecznego i zmartwychwstanie. Miejscu temu należy się cześć i poszanowanie.

  1. Cmentarz jest własnością parafii pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza w Rudy Rysiu.
  1. Zarządcą cmentarza jest każdorazowy ksiądz Proboszcz a administratorem osoba zatwierdzona przez Radę Parafialną.
  1. Dysponent grobu jest zobowiązany do stałej troski o stan i wygląd grobu, nagrobka, pomnika, grobowca.
  1. Zabrania się:

a) zaśmiecania cmentarza. Wszelkie odpadki należy składać do kontenerów lub kompostownika (tylko odpady biodegradowalne);

b) jeżdżenia na cmentarzu rowerami lub innymi pojazdami;

c) wprowadzania psów lub innych zwierząt;

d) chodzenie po grobach;

e) niszczenie roślin ozdobnych, zieleni na cmentarzu;

f) wjazdu wszelkich pojazdów bez zgody administratora cmentarza;

g) zostawiania ulotek, umieszczania jakichkolwiek reklam na terenie cmentarza lub na jego ogrodzeniu.

  1. W przypadku przydzielenia nowego miejsca na pochówek obowiązują następujące zasady:

a) grób pojedynczy, w którym można pochować max. 2 osoby ma metraż 2,5mx1,5m (łącznie z miejscem przeznaczonym na przejście między grobami);

b) grób podwójny w którym można pochować max 6 osób ma metraż 2,5mx2,5m (łącznie z miejscem przeznaczonym na przejście między grobami);

c) parcelę wyznacza i wymierza administrator cmentarza;

d) przejście między grobami musi mieć minimalnie 0,5m.

  1. Bez zgody zarządcy cmentarza nie można dokonywać żadnych prac na terenie cmentarza (wykonywanie piwniczek, nagrobków, pomników, grobowców; ekshumacji zwłok; likwidacji grobu; samowolnego sadzenia lub wycinania drzew lub krzewów).
  1. Rozpoczęcie prac remontowych lub budowlanych można podjąć po uprzednim uzgodnieniu ich terminu oraz zakresu z zarządcą cmentarza lub administratorem.
  1. Zamiana grobu ziemnego na murowany jest możliwa po uzyskaniu zgody zarządcy cmentarza.
  1. Zezwolenie na prace remontowe lub budowlane traci moc po upływie 6 miesięcy od daty wydania.
  1. Prace remontowe i budowlane bez zezwolenia są nielegalne. Zarządca cmentarza lub administrator ma prawo wezwać dysponenta grobu lub wykonawcę robót do przywrócenia miejsca lub rzeczy do stanu pierwotnego.
  1. W przypadku niedostosowania się do ww. wezwania zarządca cmentarza może obarczyć dysponenta grobu kosztami przywrócenia miejsca lub rzeczy do stanu pierwotnego.
  1. Wykonawca prac jest zobowiązany do usunięcia we własnym zakresie wszelkich szkód powstałych na terenie cmentarza w wyniku prac remontowych lub budowlanych oraz jest zobowiązany do zabrania ze sobą niewykorzystanych materiałów budowlanych i tzw. odpadów kamieniarskich.
  1. Administrator cmentarza ma prawo do skontrolowania jakości wykonanych prac pod kątem zachowania przepisów prawa budowlanego i obowiązującego regulaminu cmentarza. W przypadku jakichkolwiek uchybień ma obowiązek domagać się od dysponentów grobu niezwłocznego usunięcia zauważonych niedociągnięć lub wad.
  1. Groby zabytkowe oraz uznane za groby o wartości historycznej nie podlegają likwidacji lub przekazania na rzecz innej osoby.
  1. Prawo do grobu nie podlega przepisom o dziedziczeniu.
  1. Groby oraz place pod groby nie mogą być przedmiotem obrotu prywatnego.
  1. W przypadku zrzeczenia się praw do grobu lub placu, zarządca cmentarza podejmuje decyzję o dalszym przeznaczeniu grobu lub placu.
  1. Ekshumacja zwłok lub szczątków może być dokonana:

a) na uzasadnioną prośbę osób uprawnionych za zezwoleniem Inspekcji Sanitarnej;

b) na zarządzenie Prokuratury lub Sądu;

c) na podstawie decyzji właściwego Inspektora Sanitarnego, do wydania której wymagana jest pisemna zgoda ks. Proboszcza.

  1. Parafia odpowiada jedynie za szkody miejsca pochówku wynikłe z:

a) uszkodzeń dokonanych przez osoby wykonujące zlecenie zarządcy lub administratora cmentarza;

b) zniszczenia powstałego w wyniku złamania się drzewa lub jego gałęzi z starości;

c) udokumentowanego uszkodzenia ciała powstałego w wyniku poślizgnięcia na nieposypanych alejkach cmentarnych.

  1. Zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody miejsca pochówku powstałe wskutek:

a) klęsk żywiołowych;

b) niesolidnego wykonania robót, złego stanu technicznego grobowca lub pomnika.

  1. Indywidualne ubezpieczenie grobowca spoczywa na dysponencie grobu.
  1. W sprawach nieregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy a w szczególności Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
  1. Niniejszy regulamin wchodzi z życiem w dniu 01.01.2018 i obowiązuje do odwołania.